Εκτύπωση

perissoteroys-poroys-kedeΜε ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε., η Αυτοδιοίκηση διεκδικεί δυναμικά τους πόρους που δικαιούται από τον Προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς.

Στο πλαίσιο αυτής της διεκδίκησης, το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε αποφάσισε ομόφωνα τα παρακάτω:

 

Στην απόφαση αυτή κατέληξε το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. μετά από εκτενή συζήτηση που πραγματοποιήθηκε, όπου τέθηκε το ζήτημα που αφορά τη χρηματοδότηση των Δήμων, όπως αυτό αποτυπώνεται στην εισηγητική έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2015.

Τα βασικά στοιχεία του Προϋπολογισμού αυτού , όσον αφορά την Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού αναδεικνύουν κάποια σημαντικά συμπεράσματα :

Διαπιστώνουμε όμως ότι αντί να επιβραβεύονται οι Δήμοι για τη θετική τους συνεισφορά στο πλεόνασμα, στην ουσία τιμωρούνται, αφού τα έσοδα τους από επιχορηγήσεις, θα είναι το 2015 μειωμένα κατά 6% περίπου. Το γεγονός ότι οι πόροι που μας περικόπηκαν οφείλεται στη μεταβίβαση της αρμοδιότητας της μεταφοράς των μαθητών στις Περιφέρειες, καθώς και στην εφαρμογή του μέτρου της διαθεσιμότητας- κινητικότητας των υπαλλήλων των Δήμων, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογεί  ότι για μια ακόμη χρονιά οι Δήμοι θα δουν να μειώνεται η κρατική επιχορήγηση που λαμβάνουν. Ιδιαίτερα όταν έχουν αναλάβει δεκάδες νέες αρμοδιότητες κι ευθύνες, χωρίς αυτές να συνοδεύονται από αντίστοιχους νέους πόρους.

- 50% λιγότεροι πόροι, σε σχέση με τις προβλέψεις του Καλλικράτη

Σε σχέση με το παραπάνω, η ασυνέπεια της Κεντρικής Εξουσίας απέναντι στην Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού αναδεικνύεται από ακόμη ένα στοιχείο. Το 2015 τα ποσά που θα αποδοθούν στους Δήμους, υπολείπονται σημαντικά ( τουλάχιστον κατά 50%) από τα έσοδα που θα έπρεπε να τους αποδοθούν με βάση τις προβλέψεις του Ν. 3852 ( Καλλικράτης).\\

- Οι Δήμοι «πρωταθλητές» στη μείωση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων τους

Οι Δήμοι πέτυχαν τα τελευταία χρόνια να μειώσουν σημαντικά τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τους υπόλοιπους φορείς της γενικής κυβέρνησης. Από τον Δεκέμβριο του 2011 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2014 οι ΟΤΑ περιόρισαν τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους κατά 70% ενώ η γενική κυβέρνηση κατά 45%.\

Τα έσοδα του Κράτους από τη φορολογία αυξάνονται ,  ενώ μειώνονται τα έσοδα των Δήμων

Σύμφωνα με τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2015:

Ούτε ευρώ στους Δήμους, από έσοδα Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (Π.Ο.Ε.)

Τα έσοδα Π.Ο.Ε. των αμέσων φόρων αναμένεται να ανέλθουν το 2015 σε 2.474 εκατ. € (αύξηση 17,5% σε σχέση με το 2014)  και τα Π.Ο.Ε. των εμμέσων φόρων αναμένεται να ανέλθουν σε 756 εκατ. € (αύξηση 51,1%). Από τα ποσά αυτά η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού είναι «αποκλεισμένη».

- Δεσμεύσεις για χρηματοδότηση δημοτικών έργων και προγραμμάτων από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και το ΕΣΠΑ

Αποτελεί θετική εξέλιξη το γεγονός πως στον Προϋπολογισμό του 2015 υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότηση έργων και προγραμμάτων μέσα από άλλους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

Tο ΥΠ.Ε.Κ.Α. θα καλύψει δαπάνες και για την επιχορήγηση ΟΤΑ α’ βαθμού για υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και την απόδοση εσόδων στο «Πράσινο Ταμείο».

Το Υπουργείο Εργασίας αναφέρεται ότι θα ενισχύσει τη χρηματοδότηση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».

Το Υπουργείο Εσωτερικών προτείνει μια σειρά από πρωτοβουλίες και δράσεις που αφορούν την Αυτοδιοίκηση ( π.χ. αναπτυξιακές παρεμβάσεις σε ορεινούς και νησιωτικούς ΟΤΑ, παρεμβάσεις για την ενίσχυση της άσκησης των κοινωνικών αρμοδιοτήτων, της στήριξης των δομών κοινωνικής αλληλεγγύης και της λήψης κοινωνικών πρωτοβουλιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προς όφελος κάθε πολίτη που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης, κλπ). Οι δράσεις αυτές είναι αναμφισβήτητα προς την θετική κατεύθυνση , όμως δεν αναφέρεται πως θα υποστηριχθούν και χρηματοδοτηθούν από τον κρατικό προϋπολο

Σε ότι αφορά στις δράσεις του ΕΣΠΑ, ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στους τομείς των μεγάλων έργων υποδομών (οδικά έργα, σιδηρόδρομοι, Μετρό κ.λπ.), της επιχειρηματικότητας (κυρίως στους τομείς της μεταποίησης και του τουρισμού), της ενίσχυσης της απασχόλησης, της εκπαίδευσης και κατάρτισης, της υγείας και της πρόνοιας, των έργων για την προστασία του περιβάλλοντος και των έργων υποδομών των ΟΤΑ.

Συμπερασματικά, παρά το γεγονός ότι οι Δήμοι , σε μακροοικονομικό επίπεδο, παρουσιάζουν:

Θετικά οικονομικά αποτελέσματα, που ξεπερνούν τις προσδοκίες του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Σταθερότητας

Αποτελεσματική διαχείριση και εντυπωσιακή συνεισφορά  στη δημιουργία του πρωτογενούς πλεονάσματος,

Οικονομική σταθερότητα και  Μείωση των υποχρεώσεων τους

αντί να επιβραβεύονται βλέπουν να μειώνονται τα έσοδα τους από τις κρατικές επιχορηγήσεις α) σε απόλυτους αριθμούς β) σε σχέση με τις αυξήσεις των φορολογικών εσόδων στα οποία συμμετέχουν οι ΚΑΠ και γ) σε σχέση με τα προβλεπόμενα έσοδα που θα έπρεπε να τους αποδίδονται με βάση το Ν. 3852/2010.

Οι προτάσεις  της Αυτοδιοίκησης

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε. έκρινε ότι το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2015 αδικεί την προσπάθεια που έχουν καταβάλλει τα τελευταία χρόνια οι Ο.Τ.Α. για να εξυγιάνουν  τα οικονομικά τους , αλλά και τη συνεισφορά τους στην επίτευξη πλεονασμάτων.

Για την άρση αυτής της αδικίας προτάθηκαν από τα μέλη του Δ.Σ. μια σειρά από πολιτικές και μέτρα, που θα διασφαλίσουν αφενός την οικονομική βιωσιμότητα όλων των Δήμων, αφετέρου τη δυνατότητά τους να παρέχουν υπηρεσίες ποιότητας στους πολίτες.

Μεταξύ των προτάσεων που τέθηκαν από την πλευρά της Κ.Ε.Δ.Ε. περιλαμβάνονται :

- Να υπάρξει πρόβλεψη πίστωσης στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2015 για:

Το κόστος για την κάλυψη των συγκεκριμένων δαπανών δεν θα ξεπεράσει τα 20 εκατ. €, ετησίως , αλλά το όφελος που θα προκύψει για την Αυτοδιοίκηση θα είναι πολλαπλάσιο.